Życie

wtorek, 11 grudnia 2018

Włoski deser- panna cotta


Wszyscy jesteśmy zaganiani w okresie przedświątecznym. Ale i teraz dobrze jest osłodzić sobie czas między ubieraniem choinki, planowaniem Wigilii a wybieraniem prezentów.
Panna Cotta to chyba najprostszy z włoskich przepisów na deser. Dzięki swojemu smakowi, prostocie wykonania i możliwości operowania wieloma wariantami smaków jest lubiany także w innych państwach.



Kropla historii:
Jak to zazwyczaj bywa jeśli coś jest tak wyśmienitym przepisem jak panna cotta ciężko jest dojść skąd ten przepis pochodzi. Wiele źródeł (np. Wikipedia) podaje, że panna cotta została wynaleziona na początku XX w. przez kobietę pochodzenia węgierskiego, mieszkającą na obszarze Langhe ( Piemonte). Można jednak usłyszeć też teorię, że pochodzi od Biancomangiare -  typowego sycylijskiego deseru.
Pewnym jest, że swoją sławę zawdzięcza niepowtarzalnemu smakowi śmietanki. 
Jakiś czas temu przeprowadzono badania: "z czym kojarzy się śmietanka"- 43% ankietowanych odpowiedziało, że z kojarzy się z przyjemnością, radością i szczęściem (34%), miłością i pasją (18%), nostalgią za dzieciństwem (15%), odpoczynkiem (14%), relaksem (13%).
Deser ze śmietanki był więc skazany na powodzenie.
A przepis nadzwyczaj prosty.



Potrzebujemy: śmietankę 500 ml.(na zdjęciu są 2 śmietanki, ale dodałam z trzeciej tak żeby było 500 ml.), 100 gr. cukru, laskę wanilii i 10 gr. żelatyny w listkach.
Żelatynę namaczamy w zimnej wodzie. 
Laskę wanilii rozkrawamy wzdłuż i nożem wyjmujemy nasionka.



Do garnka wlewamy śmietankę, dodajemy cukier i wanilię. Doprowadzamy do wrzenia, często mieszając. Gdy tylko pokarzą się pierwsze bąbelki zdejmujemy z ognia. Dodajemy odciśniętą dobrze z wody, żelatynę. Mieszamy do całkowitego rozpuszczenia żelatyny.
Rozlewamy do pojemniczków. Wstawiamy do lodówki na około 3-4 godz. Musi się stężeć.




Ten przepis dostałam od znajomej kilka lat temu. Ale przepisów jest mnóstwo na panna cotta. Można od razu dodać np. kawę rozpuszczalną, lub kakao. Jeśli mamy zamiar wyjmować deser z pojemniczka to należy go (najczęściej są do tego specjalne metalowe "babeczki") delikatnie natłuścić, lub wcześniej schłodzić. Dzięki temu deser będzie łatwiej wyjąć. Można podawać panna cotta z owocami, sosami słodkimi, karmelem, czekoladą... A ja tu piszę tylko o wersji " na słodko". Można też wykonać w wersji wytrawnej. 
My jednak lubimy słodkości. Najczęściej podaję panna cotta z czekoladą 70%, rozpuszczoną w kąpieli wodnej, lub startej na tarce. Albo z dżemem ze śliwek własnego wykonania.



Taki deser można wykonać wcześniej, a po dniu pełnym przygotowań świątecznych, usiąść z rodzinką i rozkoszować się słodkościami. My przy tym deserze obmyślaliśmy dalsze prezenty i możliwości świątecznego udekorowania mieszkania...
Mam nadzieję, że wypróbujecie ten prościutki, a smaczny deser. Dajcie znać jak Wam poszło.

19 komentarzy:

  1. Panna cotta to prawdziwa poezja wśród deserów. Ile nie zrobić, to zawsze jest mało. Zawsze zjadłoby się jeszcze troszke, odrobinkę, porcyjkę ;))) Prawdziwa klasyka, która nigdy nie wyjdzie z mody.

    OdpowiedzUsuń
  2. Włoskie ciasta i desery są przepyszne, bardzo często robię panna cotta

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam, jeszcze pamiętam smak, jadłam będąc i we Włoszech i we Francji, czasami kupuję w Lidlu, ale sama jeszcze nie próbowałam robić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj, mało pracy, łatwa w wykonaniu a ten smak....

      Usuń
  4. Bardzo lubię ten deser, jednak sama nigdy go nie robiłam, chyba czas nadrobić zaległości :D Śliczne masz słoiczki, idealne na panna cottę :)
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również cieplutko pozdrawiam. Spróbuj zrobić. To bardzo prosty przepis, a ile smakołyku do zjedzenia!

      Usuń
  5. Czasami to jestem na siebie zła że tak uwielbiam jeść i wszystko mi smakuje :) no może prawie wszystko ale ciasta, destery to właśnie do nich mam słabość. Przepis ciekawy i z chęcią zmierze się z nim :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu,przepis prosty w wykonaniu. JA mam tak, że wielu rzeczy mogę sobie odmówić, ale słodkości- nie. Co się nadelektuję słodkościami to moje, a później spalę kalorie na jakimś szlaku, wędrówce.

      Usuń
  6. Bardzo popularny przysmak i deser w jednym. Jest przepyszna, sama prywatnie bardzo lubię i spróbuje zrobić

    OdpowiedzUsuń
  7. "Deser ze śmietanki był więc skazany na powodzenie" - święte słowa! Z owocami pyszota, ale z czekoladą - deser skazany na ... pożarcie ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahaha.... Zgadza się. Choć uwielbiam w obu wersjach!

      Usuń
  8. Kocham ten deser! Jest uniwersalny i można go jeść na każdą okazję.Twój prezentuje się pysznie. Najbardziej go lubię z owocami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Można go serwować zawsze i wszędzie. Każda okazja jest dobra na tak dobry deser.

      Usuń
  9. Uwielbiam ten deser. Prxy okazji dowiedziałam się historii jego powstania. Dziękuję ☺️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę i dziekuję za zainteresowanie. Też go uwielbiam.

      Usuń
  10. no dobra, ślinka mi pociekła. Na moje nieszczęście, a może szczęście jestem w domu jedyną osobą, która lubi tego typu desery, kisiele, budynie czy galaretki. Zastanawiam się tylko, czy można użyć zwykłej żelatyny w proszku, bo taką najczęściej dysponuję.

    OdpowiedzUsuń