Życie

środa, 1 kwietnia 2020

Crostata ze skórką pomarańczową.


Czasy są dość ciężkie dla każdego. Tyle czasu spędzanego w domu powoduje dużo większy ruch w naszych kuchniach. Próbujemy piec chleby, choć zdobycie drożdży zakrawa na cud... Ale żeby osłodzić sobie choć troszkę to życie przyrządzamy też ciasta. Zawsze moimi ulubionymi strawami kuchennymi były ciasta. Staram się nie piec ich zbyt często, ale... Tym razem wyciągnęłam przepis, który ostatni raz robiłam chyba z 10 lat temu!!! A mam go od znajomej jeszcze z Ascoli Piceno. Chodzi o przepis na włoską Crostate.

Jak zawsze na początek troszkę historii. 
Crostata to typ włoskiej tarty na kruchym spodzie. Crostata może być jednym z najstarszych deserów włoskiego cukiernictwa. Legenda głosi, że podano ją syrenie Partenope w podzięce za jej słodki śpiew. A zasługę wynalazku tego pysznego ciasta należy przypisać zakonnicy z klasztoru S.Giorgio Armenio. Ogólnie było to ciasto "biednego" pochodzenia a dotarło na stoły szlachty a nawet stół Burbonów. (Wiadomości zapożyczone z bloga nonna-Anita.)
Pewnym jest, że wzmianki o Crostacie znajdziemy w książkach kucharskich- "Libro de arte Coquinaria" autorstwa Martino da Como z 1465 roku i "Cuoco napolitano" opublikowanej pod koniec XV wieku. (Wiadomości z Wikipedii).
 Jedno jest pewne, crostata ma wiele odmian. W zależności od regionu, a nawet rodzinnych tradycji. Jedni robią ją z nadzieniem owocowym inni z ricottą, a jeszcze inni wytrawnie...

Tarta owowcowa

Przepis który chciałam Wam przedstawić jest z marmoladą, a dodatkiem do ciasta jest skórka pomarańczowa. 

Składniki:
1/2 kg. mąki, 200 gr. cukru, 200 gr. masła, skórka starta z 1 pomarańczy, 3 jajka, 1 proszek do pieczenia, dowolny słoiczek marmolady, pół łyżeczki kawy rozpuszczalnej. 

Mąkę i cukier przesiewamy na stolnicę. Rozbijamy 3 jajka i dajemy na środek mąki i cukru. Widelcem powolutku mieszamy jajka obsypując coraz więcej mąki z cukrem z boków. Na tarce zetrzeć skórkę z pomarańczy. Oczywiście pomarańcza z upraw ekologicznych, skórka wyparzona. 

Skórka pomarańczowa dodatkiem do tarty.

Masło rozpuścić w kąpieli wodnej. Lekko przestudzone dodać do masy. Dodać proszek do pieczenia. Wyrobić ręcznie.
Ciasto dzielimy na 2 części (2/3 i 1/3). Formę do tarty smarujemy masłem i przekładamy na nią porcję 2/3 ciasta. Ja wylepiam ręcznie formę. Można oczywiście ciasto rozwałkować i dopiero wtedy przenieść na formę. Kawę rozpuszczamy w niewielkiej ilości wody i mieszamy z marmoladą. Marmolada może być dowolna, najlepiej własnej produkcji. Mnie najbardziej smakuje połączenie kawy z wiśniami, dlatego u mnie marmolada wiśniowa.

Crostata prawie gotowa

Na wierzch kładziemy pozostałą 1/3 ciasta. Piszę kładziemy, dlatego że wzorek jaki ułożymy z tego ciasta może być dowolny. Mogą to być, najbardziej znane, paseczki. Mnie poniosła fantazja między gwiazdy. :)))
Wstawiamy ciasto do piekarnika (góra- dół) nagrzanego do 160 stopni C. Pieczemy około 40 min.

Włoska crostata

I tyle. Życzę smacznego. Do kawki na pewno się przyda.

24 komentarze:

  1. U łał wygląda znakomicie. Nigdy nie łączyłam kawy z marmoladą więc bardzo mnie ten smak zaintrygował. Dziękuję Ci za przepis, który z przyjemnością wykorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mmmm....Pyszności.
    Uwielbiam włoskie receptury. Są nieskomplikowane (prawie), a takie pyszne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Wiele przepisów włoskich jest naprawdę prosta...a jakże smaczna.

      Usuń
  3. Słyszałam o tym cudzie, ale nie jadłam. Ciekawa jestem smaku, teraz nie zrobię, bo na pewno mi nie wyjdzie, ale jak będą lepsze czasy to się pokuszę. Teraz tylko coś bym zmarnowała, a szkoda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja już życzę smacznego, a zrobisz kiedy będziesz mogła i chciała. :)))

      Usuń
  4. Jak pysznie i te gwiazdeczki niezwykle pomysłowe, wyglądają cudnie :D
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dziękuję. Tak mnie naszło na te gwiazdki... Cieplutko pozdrawiam.

      Usuń
  5. Ależ apetyczna crostata... już zaparzam kawę ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smacznego... Z kawką tworzą naprawdę udany duet.

      Usuń
  6. Aniu cieszę się że ze tworzysz nowe wpisy dzięki temu wiem że z Tobą wszystko jest dobrze :) dziękuję Ci za to 💓 przepis bardzo fajny i z chęcią go wypróbuje tylko nie wiem czy mi wyjdzie :) Twoje dzieło wygląda obłędnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Czasem ciężko się zebrać do napisania czegokolwiek. Ale musimy przetrwać ten ciężki czas i jakoś żyć. Ps. Na pewno Ci się uda ciasto...Smacznego!

      Usuń
    2. Aniu wiem coś na ten temat i sama wyszukuje zdjęcia, latam coś do kupy żeby stworzyć jakiś sensowny wpis :) wymyśliłam też nowy dodatek do bloga i dzięki temu jakoś mijają mi te dni :( czekam końca tego koszmaru, a na złe myli mam jedną pocieszakaca mnie myśl, że muszę się z Tobą spotkać we Włoszech :)

      Usuń
  7. Wygląda obłędnie smacznie. Chętnie sobie przysiądę w kąciku i zjem kawałek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz to trzeba celebrować jak wyjście do najlepszej kawiarni... :)))) Zrób ciasto, kawkę, rozsiądź się wygodnie i życzę smacznego.

      Usuń
  8. Wszystko co ma kawę uwielbiam (pewnie dodałabym więcej)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz oczywiście dodać więcej. Lecz wtedy może (w zależności jak słodki jest dżem) dodaj jeszcze cukier waniliowy?

      Usuń
  9. Kocham tarty, bardzo zainteresowała mnie to zmieszanie kawy z marmoladą - ależ to musi być smaczne :) mnie chyba tez najbardziej pasowałyby wiśnie :) te gwiazdeczki są bardzo urokliwe :) Wspaniały przepis, który na pewno wykorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja już życzę smacznego i daj znać jak Ci smakowało.

      Usuń
  10. Wygląda niesamowicie! Idealna do kawy 😍

    OdpowiedzUsuń
  11. Przez Ciebie dostałam ślinotoku i już mam ochotę zrobić ten przysmak!

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie ma to jak proste i pyszne ciasto. Ślinka cieknie. Zapisuję do wypróbowania. ☺️

    OdpowiedzUsuń
  13. piękne !!! a wiesz, że mam taką formę i nigdy jej nie używałam i tak sobie leży a czuje, że to będzie dobry pomysł :)

    OdpowiedzUsuń